PROGRAM WYCHOWAWCZY
PRZEDSZKOLA Nr 70
„STOKROTKA”
W BYDGOSZCZY
Podstawa prawna:
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej
- Powszechna Deklaracja Praw Człowieka
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( tekst jednolity Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego
w poszczególnych typach szkół ( Dz. U. z 2009r. Nr 4, poz 17)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego
- Rozporządzenie ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 czerwca 2009r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego
i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku podręczników ( Dz. U. Nr 89. poz. 730)
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( tekst jednolity Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.)
- Statut Przedszkola
„Pomóżmy dzieciom, by każdy z nich stał się tym, kim stać się może”
Janusz Korczak
Wychowanie od podstaw nie jest rzeczą prostą. Jest to proces ciągły, długotrwały.
Nauczyciel – wychowawca pomaga kształtować osobowość dziecka, wychowywać mądrych
i dobrych ludzi, wspiera wychowawczą rolę rodziny.
Program wychowawczy Przedszkola Miejskiego Nr 5 w Łańcucie stworzony jest
na bazie podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Program ten opracowany został w wyniku diagnozy potrzeb przedszkola w zakresie działań wychowawczych. Wspomaga pracę nauczyciela i wspiera działania wychowawcze rodziców.
Celem wspólnych oddziaływań wychowawczych nauczycieli i rodziców jest zapewnienie każdemu dziecku:
- radosnego i szczęśliwego dzieciństwa,
- bezpieczeństwa,
- poczucia własnej godności.
Charakterystyka programu
Celem programu jest świadome wprowadzanie dziecka w system pożądanych zachowań, zapewnienie warunków do pełnego rozwoju osobowego każdego wychowanka, poprawa jakości pracy wychowawczej, uwzględnienie potrzeb społeczności przedszkolnej: dzieci, rodziców, środowiska oraz pracowników. Program zawiera cele, które ukierunkowują działalność nauczyciela oraz wspomagają kształtowanie prawidłowych postaw funkcjonowania dzieci w grupie w oparciu o wzmocnienia pozytywne. Program wychowawczy jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego i zawarty jest w następujących obszarach:
- Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi
i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych (1) - Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku (2)
- Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych (6)
- Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt. (12)
- Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne (15)
Warunki realizacji
Programem wychowawczym objęte są dzieci przedszkolne. Zadania wychowawcze realizowane będą w sposób ciągły przez wszystkich nauczycieli poprzez odpowiedni dobór metod i form pracy, literaturę, pomoce dydaktyczne oraz stosowanie środków wychowawczych wzmacniających pozytywne zachowania dzieci. Nauczyciele będą współpracować z rodziną dziecka w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych. Dzieci zaangażują się we wspólne tworzenie i przestrzeganie Kodeksu przedszkolaka. Pracownicy niepedagogiczni będą wspierać działania nauczycieli.
Program obejmuje funkcjonowanie dziecka grupie w zakresie podstawowych dziedzin życia przedszkolnego:
- samoobsługi i czynności higienicznych,
- zabaw samorzutnych
- zajęć i zabaw zorganizowanych, uroczystości
- spożywania posiłków
- spacerów, wycieczek, zabaw na powietrzu.
W naszym Przedszkolu
DZIECKO:
- Poznaje swoje prawa i obowiązki.
- Czuje się bezpieczne.
- Rozwija się twórczo i jest samodzielne.
- Ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiąga sukces.
- Uczy się dostrzegać swoje mocne strony.
- Buduje pozytywny obraz samego siebie.
- Jest świadome swojej przynależności narodowej.
- Uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi.
- Osiąga gotowość szkolną na wysokim poziomie.
W naszym Przedszkolu
RODZICE:
- Uzyskują fachową pomoc pedagogiczną.
- Otrzymują obiektywną ocenę postępów i niepowodzeń dziecka.
- Mogą mówić otwarcie o swoich spostrzeżeniach na temat pracy przedszkola.
- Bezpośrednio rozmawiać z nauczycielem o trudnych sprawach wychowawczych.
- Mogą czynnie uczestniczyć w życiu przedszkola.
- Czynnie wspierają przedszkole w jego działaniach,
- Chętnie współpracują z nauczycielami, oferują wszechstronna pomoc.
- Są partnerami w tworzeniu klimatu działalności kształcąco - wychowawczej
i zarządzania placówką.
W naszym Przedszkolu
NAUCZYCIELE:
- Aktywnie realizują zadania przedszkola określone w dokumentach wewnętrznych placówki.
- Podejmują działania innowacyjne. Są aktywni i twórczy.
- Tworzą i realizują autorskie programy dostosowane do potrzeb dziecka i placówki.
- Współpracują z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
- Doskonalą swoją wiedzę i uzyskują nowe doświadczenia.
- Wykorzystują twórcze i aktywne metody, promując nowatorski styl pracy.
- Uzyskują wyższe stopnie awansu zawodowego.
- Pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz poszukują sympatyków i partnerów przedszkola.
- Monitorują efektywność własnej pracy.
- Dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami.
- Prowadzą obserwację pedagogiczną i diagnozują rozwój dziecka.
- Dobierają metody wychowawcze i dydaktyczne, które wspomagają indywidualny rozwój dziecka.
- Proponują rodzicom nowe formy współpracy.
Cele ogólne
- Kształtowanie prawidłowych postaw funkcjonowania w grupie w oparciu
o wzmocnienia pozytywne. - Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych
i kulturalnych. - Kształtowanie umiejętności zabawy i pracy w grupie w trakcie zajęć samorzutnych
i zorganizowanych w przedszkolu i poza budynkiem przedszkolnym. - Uczenie wzajemnej tolerancji, akceptacji, zrozumienia potrzeb i odrębności drugiego człowieka oraz rodziny, rozwijanie empatii.
- Wprowadzanie dziecka w świat wartości uniwersalnych: dobro, prawda, miłość, piękno, patriotyzm.
- Kształtowanie poczucia przynależności do wspólnoty – małej i wielkiej ojczyzny oraz tożsamości narodowej i regionalnej.
- Rozwijanie postaw prozdrowotnych.
- Wspieranie rodziców w ich działaniach wychowawczych.
Metody:
- Podające: opowiadanie, pogadanka, historyjka obrazkowa, wiersze, piosenki, praca
z obrazkiem. - Aktywizujące: drama, pedagogika zabawy, P. Dennisona, W. Sherborne, A. M. Kniessów. K. Orffa, R. Labana, M. Bogdanowicz, H. Tymichowej, E. Gruszczyk-Kolczyńskiej.
- Problemowe: gry dydaktyczne, burza mózgów, inscenizacja, śniegowa kula
- Praktyczne: ćwiczenia, gry dydaktyczne, zabawy intelektualne.
Zadania:
I. INTEGRACJA
Przedszkole jest miejscem przyjaznego przebywania dzieci o różnym stopniu rozwoju.
Cele szczegółowe:
- rozróżnianie pozytywnych i negatywnych form zachowania,
- akceptowanie drugiego człowieka,
- rozróżnianie dobra od zła,
- przestrzeganie kompromisu w zabawie,
- rozwiązywanie konfliktów,
- pomaganie niepełnosprawnym i innym,
- rozpoznawanie i nazywanie uczuć innych,
- stosowanie się do umów ustalonych w grupie (Kodeksu przedszkolaka),
- kształtowanie samodzielności,
- kształtowanie odporności emocjonalnej.
Formy realizacji:
- zabawy integracyjne, tematyczne, dydaktyczne, konstrukcyjne, ruchowe,
- muzykoterapia,
- logorytmika,
- formy teatralne,
- literatura dla dzieci,
- wystawki prac dziecięcych,
- zajęcia otwarte, warsztaty dla rodziców,
- relaksacja.
II. OBYCZAJOWOŚĆ
Przedszkole pomaga dostrzegać wokół siebie wartości ważne dla społeczeństwa.
Cele szczegółowe:
- kształtowanie poczucia przynależności do grupy, rodziny oraz wypełnianie obowiązków na ich rzecz,
- dbanie o dobro własne i innych,
- odczuwanie więzi z przedszkolem, domem rodzinnym i ojczyzną,
- używanie form grzecznościowych,
- kulturalne zachowywanie się w każdej sytuacji,
- rozróżnianie pozytywnych i negatywnych form zachowania,
- dostrzeganie odrębności innych i rozumienie ich potrzeb.
Formy realizacji:
- kronika przedszkolna,
- uroczystości,
- spotkania,
- konkursy,
- koncerty,
- programy,
- przedsięwzięcia,
- publikacje.
Kodeks przedszkolaka.
- Wspólnie i zgodnie bawię się z dziećmi.
- Potrafię czekać na swoja kolej podczas działalności zabawowej i edukacyjnej.
- Szanuję własność cudzą i współną.
- Wiem, że praca innych jest trudem, który należy szanować i tego samego oczekuję od innych.
- Do zabawy biorę tylko te zabawki, którymi teraz będę się bawić, a po skończonej zabawie odłożę je na miejsce.
- Bawię się tak, aby nie powodować zagrożenia i przykrości innym.
- Pomagam innym młodszym i mniej sprawnym kolegom.
- Próbuję samodzielnie rozwiązywać sytuacje problemowe zgodnie z ogólnie przyjętymi normami.
- Stosuje formy grzecznościowe: proszę, dziękuję, przepraszam itp.
- Wiem, że w przedszkolu jestem po to, aby zdobyć wiedzę i umiejętności potrzebne mi w szkole.
Reguły zachowań obowiązujące w naszym przedszkolu
Ustalone zostały reguły, w których zawarte są jednakowe dla wszystkich dzieci
w przedszkolu normy dotyczące:
- zachowania podczas posiłków,
- zachowania w łazience,
- zachowania w szatni,
- zachowania w sali,
- zachowania podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym,
- zachowania podczas wycieczek i spacerów,
- zachowania podczas imprez i uroczystości.
- Reguły zachowań obowiązujące podczas spożywania posiłków
- siedzimy w pozycji lekko pochylonej ku stołowi,
- jemy w ciszy,
- jemy z niezbyt otwartymi ustami, powoli,
- sztućcami posługujemy się bezpiecznie i kulturalnie,
- po skończonym posiłku wycieramy usta serwetką,
- odchodząc od stołu, cicho wstajemy i lekko odsuwamy krzesło, wychodzimy, zasuwamy krzesło i mówimy „dziękuję”.
- Reguły zachowań w łazience
a) mycie rąk ( przed i po posiłku, po wyjściu z toalety, przed oglądaniem książek)
- podwijamy rękawy,
- moczymy ręce, pocieramy namydlone ręce, płuczemy,
- zakręcamy kran,
- otrząsamy ręce nad zlewem,
- wycieramy dłonie w swój ręcznik,
- zawieszamy ręcznik na właściwym wieszaku.
b) pielęgnacja zębów
- do kubka wlewamy letnią wodę,
- dwukrotnie płuczemy usta,
- na szczotkę wyciskamy pastę,
- myjemy zęby okrężnymi ruchami,
- kilkakrotnie płuczemy jamę ustną wodą,
- wkładamy szczoteczkę do kubka do góry włosiem,
- kubek ze szczotką ustawiamy w wyznaczonym miejscu..
c) higiena potrzeb fizjologicznych
- korzystamy z toalety wyłącznie pojedynczo,
- zawsze po sobie spłukujemy toaletę,
- myjemy ręce po wyjściu z toalety.
- Reguły zachowań w szatni
- starannie układamy swoją odzież i buty,
- pamiętamy o kolejności zakładania odzieży przed wyjściem,
- po powrocie, przed wejściem do budynku otrzepujemy buty i je wycieramy o wycieraczkę,
- przy rozbieraniu pamiętamy o kolejności zdejmowania odzieży,
- starannie składamy odzież i odkładamy na swoją półkę,
- pamiętamy, aby pomagać kolegom, którzy potrzebują pomocy.
- Reguły zachowań w sali
- nie biegamy,
- dzielimy się wszystkim,
- mówimy umiarkowanym głosem,
- gramy uczciwie,
- nie bijemy innych,
- sprzątamy po sobie,
- nie niszczymy zabawek,
- używamy zwrotów grzecznościowych.
- Reguły zachowań podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym
- bezpiecznie korzystamy z urządzeń,
- nie popychamy innych,
- nie bijemy się,
- pomagamy młodszym kolegom,
- nie oddalamy się z terenu ogrodu,
- słuchamy poleceń nauczyciela.
- Reguły zachowań podczas wycieczek i spacerów
- idziemy kolejno parami,
- nie popychamy się,
- uważnie słuchamy,
- przestrzegamy zasad ruchu drogowego.
7. Reguły zachowań obowiązujące podczas imprez , uroczystości, spotkań itp.
- zajmujemy wyznaczone miejsce,
- witamy się z gośćmi ,
- uważnie słuchamy,
- żegnamy się z gośćmi,
- wychodzimy w ustalonej kolejności.
III. REGIONALIZM, PATRIOTYZM
Przedszkole tworzy warunki sprzyjające uczestniczeniu dzieci w życiu rodziny, lokalnego środowiska oraz klimat miłości do małej i wielkiej ojczyzny.
Cele szczegółowe:
- wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną,
- rozwijanie zainteresowania własną miejscowością i regionem,
- wzmacnianie poczucia przynależności narodowej, historycznej, kulturowej,
- uświadamianie oraz wpajanie szacunku dla kultury własnego narodu oraz jego dziedzictwa,
- kształtowanie postaw otwartych, tolerancyjnych, nastawionych na różnorodność i akceptację innych kultur i narodów,
- szanowanie praw człowieka.
Formy realizacji:
- zajęcia tematyczne,
- spacery,
- wycieczki,
- spotkania z ciekawymi ludźmi,
- konkursy tematyczne,
- wystawy okolicznościowe,
- imprezy,
- kiermasze,
- uroczystości.
Kodeks małego patrioty
- Znam członków swojej rodziny.
- Znam nazwę swojej miejscowości i uczestniczę w jej życiu.
- Szanuję kulturę i tradycje narodowe.
- Wiem, że mieszkam w Polsce i jestem Polakiem.
- Znam hymn Polski i szanuję znaki narodowe.
- Wiem, że Polska należy do Unii Europejskiej.
- Wiem, ze wszyscy ludzie mają te same prawa.
IV. EKOLOGIA
Przedszkole uczy kochać i chronić otaczającą go przyrodę.
Cele szczegółowe:
- kształtowanie opiekuńczej postawy dzieci wobec istot żywych i środowiska naturalnego,
- ukazywanie walorów estetycznych przyrody i budzenie potrzeby zachowania jej piękna,
- kształtowanie u dzieci poczucia odpowiedzialności za stan środowiska w swoim otoczeniu,
- zachęcanie dzieci i ich rodziców do podejmowania konkretnych działań na rzecz przyrody ojczystej.
Formy realizacji:
- wycieczki,
- spacery,
- konkursy,
- prace porządkowe,
- prace hodowlane,
- doświadczenia,
- obserwacje przyrodnicze,
- eksperymenty,
- akcje ekologiczne,
- filmy.
Kodeks małego ekologa
- Nie łamię gałęzi drzew i nie depczę trawników.
- Nie śmiecę.
- Nie męczę zwierząt.
- Sadzę drzewa i krzewy.
- Opiekuję się zwierzętami.
- Zwracam uwagę tym, którzy czynią krzywdę przyrodzie.
- Rozpoznaję zagrożenia dla środowiska przyrodniczego.
V. ZDROWIE
Przedszkole rozwija umiejętności i nawyki oraz promuje zachowania, które pozwalają spojrzeć na zdrowie, jako wartość.
Cele szczegółowe:
- kształtowanie świadomej i czynnej postawy w dążeniu do zachowania zdrowia,
- nabywanie właściwych nawyków higienicznych, żywieniowych i aktywności ruchowej,
- stwarzanie poczucia bezpieczeństwa własnego i innych, oraz życia w zgodzie ze środowiskiem naturalnym,
- angażowanie rodziców w działalność prozdrowotną przedszkola.
Formy realizacji:
- zajęcia zorganizowane,
- zabiegi higieniczne,
- spacery,
- wycieczki,
- zawody sportowe,
- konkursy i turnieje,
- przedsięwzięcia i akcje prozdrowotne.
Kodeks zdrowego przedszkolaka
- Znam zasady dbałości o zdrowie i bezpieczeństwo oraz je przestrzegam.
- Chętnie korzystam z zabiegów higienicznych.
- Spożywam zróżnicowane posiłki.
- Czynnie spędzam wolny czas.
- Rozumiem zasady sportowej rywalizacji.
Ewaluacja
1. Ewaluacji programu wychowawczego dokonuje się na półrocznej i rocznej radzie pedagogicznej
2. W ewaluacji uwzględnia się opinię wychowanków, rodziców, nauczycieli, pracowników przedszkola, wytwory dzieci
3. Sposoby ewaluacji:
a) analiza dokumentów:
- Program wychowawczy,
- Księga protokołów rady pedagogicznej,
- plany miesięczne poszczególnych grup,
- arkusze obserwacji, dzienniki,
b) ankiety,
c) wytwory dzieci.