MIEJSKI PROJEKT EDUKACYJNY "WALIZKA Z PODRÓŻY" W BIEDRONKACH
Dzieci poznały położenie Peru na mapie, na zachodnim wybrzeżu Ameryki Południowej, jego stolicę, flagę, godło, zabytki. Poznały znaczenie nazwy Peru -,,rzeka" w języku keczua. Wzbogaciły swoją wiedzę o Peru poznając ukształtowanie, faunę i najciekawsze miejsca. Dowiedziały się w jakim języku można porozumieć się w Peru: hiszpański. Porównywały krajobraz i klimat Peru i Polski, dostrzegały różnice i podobieństwa w kulturze i obyczajach. Rozbudzały zainteresowanie Peru – jego walorami przyrodniczymi i kulturowymi. Oglądały filmy edukacyjne pokazujące bioróżnorodność państwa: trzy krainy geograficzne- wybrzeże (costa), góry ( sierra), puszcza( selva). Dowiedziały się, że Puszcza Amazońska jest największym lasem na świecie.
Poznały zwierzęta zamieszkujące Peru: lamy, alpaki, kondory, kapibary, tapiry, jaguary, leniwce, mrówkojady, niedźwiedź okularowy, kajmany, nagi pies peruwiański.
Wiedzą, że w Peru mieszkają Indianie i kim byli Inkowie ( miasto Machu Picchu)
Poznały charakterystyczne potrawy : ziemniaki ( papas) , salchipapa (frytki z pokrojoną kiełbasą) ,ryż peruwiański (guinoa), ceviche ( surowa ryba marynowana w soku z limonki),owoce tropikalne: karambola, lucuma, graviola, picarones( pączki w kształcie obważanka) itp.
Wysłuchały peruwiańskiej muzyki i poznały charakterystyczne instrumenty: zampona ( fletnia pana), guena ( flet indiański), charango (instrument strunowy).
Poznały niektóre zabawy: taticaca hula bula czyli " głuchy telefon", sztafeta ( nawiązanie do wysoko rozwiniętej poczty kurierskiej Inków), zabawa w wyobraźnię z wykorzystaniem rysunków z Nazca wykonanych przez Indian co najmniej tysiąc a może nawet dwa tysiące lat temu. Rozwijały akceptację i tolerancję dla odmienności kulturowej innego narodu.
Razem z Diego (dzieckiem niesłyszącym), z Jose ( chłopcem niewidzącym) i Mariją ( dziewczynką poruszającą się na wózku inwalidzkim) dzieci zwiedzały Peru i dowiedziały się, że każdy z nas jest równy bez względu na to, w którym kraju mieszka, jaki ma kolor skóry, czy w jakim języku mówi , czy z jaką niepełnosprawnością się zmaga. Dzieci wyrabiały umiejętność akceptacji osoby niepełnosprawnej np. niewidomej, głuchoniemej, niepełnosprawnej ruchowo. Zapoznały się z obrazkowym językiem migowym, alfabetem Braille"a. Wzięły udział w różnego rodzaju zabawach aby lepiej wczuć się w sytuację osoby niepełnosprawnej.
,,Cel podróży to nie tylko miejsce, do którego zmierzasz, to również nowa perspektywa, z jaką patrzysz na świat".