MIEJSKI PROJEKT EDUKACYJNY "WALIZKA Z PODRÓŻY" W BIEDRONKACH

Trzecim krajem, który zwiedzały Biedronki w ramach projektu ,,Walizka z podróży" było Peru.
„Peru - kraj niezwykłej przyrody, fascynującej fauny, imperium Inków, różnorodnej kultury, ojczyzna ziemniaka".
Dzieci poznały położenie  Peru na mapie,  na zachodnim wybrzeżu Ameryki Południowej,  jego stolicę, flagę, godło, zabytki. Poznały znaczenie nazwy Peru -,,rzeka" w języku keczua. Wzbogaciły swoją wiedzę o Peru poznając  ukształtowanie, faunę i najciekawsze miejsca. Dowiedziały się w jakim języku można porozumieć się w Peru: hiszpański.  Porównywały krajobraz i klimat Peru i Polski, dostrzegały różnice i podobieństwa w kulturze i obyczajach. Rozbudzały zainteresowanie Peru – jego walorami przyrodniczymi i kulturowymi. Oglądały filmy edukacyjne pokazujące bioróżnorodność  państwa: trzy krainy geograficzne- wybrzeże (costa), góry ( sierra), puszcza( selva). Dowiedziały się, że Puszcza Amazońska jest największym lasem na świecie.

Poznały zwierzęta zamieszkujące Peru: lamy, alpaki, kondory, kapibary, tapiry, jaguary, leniwce, mrówkojady, niedźwiedź okularowy, kajmany, nagi pies peruwiański.

Wiedzą, że w Peru mieszkają Indianie i  kim byli Inkowie ( miasto Machu Picchu)

 Poznały charakterystyczne potrawy : ziemniaki ( papas) , salchipapa (frytki z pokrojoną kiełbasą) ,ryż peruwiański (guinoa), ceviche ( surowa ryba marynowana w soku z limonki),owoce tropikalne: karambola, lucuma, graviola, picarones( pączki w kształcie obważanka) itp.

Wysłuchały  peruwiańskiej  muzyki i poznały charakterystyczne instrumenty: zampona             ( fletnia pana), guena ( flet indiański), charango (instrument strunowy).

Poznały niektóre zabawy: taticaca hula bula czyli " głuchy telefon", sztafeta ( nawiązanie do wysoko rozwiniętej poczty kurierskiej Inków), zabawa w wyobraźnię z wykorzystaniem rysunków z Nazca wykonanych przez Indian co najmniej tysiąc  a może nawet dwa tysiące lat temu. Rozwijały akceptację i tolerancję dla odmienności kulturowej innego narodu.

Razem z Diego (dzieckiem niesłyszącym), z Jose ( chłopcem niewidzącym) i Mariją                  ( dziewczynką poruszającą się na wózku inwalidzkim) dzieci zwiedzały Peru i dowiedziały się, że każdy z nas jest równy bez względu na to, w którym kraju mieszka, jaki ma kolor skóry, czy w jakim  języku mówi , czy z jaką niepełnosprawnością się zmaga. Dzieci wyrabiały umiejętność akceptacji osoby niepełnosprawnej np. niewidomej, głuchoniemej, niepełnosprawnej ruchowo. Zapoznały się z obrazkowym językiem migowym, alfabetem Braille"a. Wzięły udział w różnego rodzaju zabawach aby lepiej wczuć się w sytuację osoby niepełnosprawnej.

             ,,Cel podróży to nie tylko miejsce, do którego zmierzasz, to również nowa perspektywa, z jaką patrzysz na świat".