BLIŻEJ SIEBIE, BLIŻEJ ŚWIATA
Program
„Bliżej siebie, bliżej świata”
Zdaniem L. Wołoszynowej „dopiero udział możliwie największej liczby narządów zmysłowych w percepcji zwiększa zmysłową aktywność dziecka, zapewniając mu pełniejsze, konkretniejsze i dokładniejsze spostrzeżenia”. Dlatego też przedszkole powinno stwarzać odpowiednie warunki do prawidłowego i harmonijnego rozwoju społeczno-emocjonalnego
oraz poznawczego. Formowanie sfery emocjonalnej staje się jednym z istotnych elementów wychowania przedszkolnego. Rozwój emocjonalny dzieci w wieku przedszkolnym w stosunku do wcześniejszych faz rozwojowych, cechuje się wzbogaceniem i zróżnicowaniem życia uczuciowego. Związane jest to zarówno z dojrzewaniem układu nerwowego, jak i z wpływem oddziaływań środowiskowych. W tym wieku dziecko przeżywa takie stany emocjonalne jak zazdrość, gniew, strach, lęk, radość, przyjemność, sympatię, zmartwienie, ciekawość. Zaczynają się, także kształtować się uczucia społeczne, moralne, estetyczne. Z uwagi na fakt, iż w okresie przedszkolnym dziecko styka się z wieloma nowymi emocjami, jawi się znamienna rola dorosłych w edukacji emocjonalnej dzieci, uczenie nazywania, rozpoznawania i radzenia sobie z emocjami, czyli wprowadzenie do umiejętności, jaką jest inteligencja emocjonalna. Wychowując dzieci przedszkolne zgodnie z zasadą i regułami inteligencji emocjonalnej możemy w znacznym stopniu wpłynąć na przyszłe osiągnięcia dzieci w kolejnych etapach edukacyjnych. Również rozwój poznawczy determinuje funkcjonowanie dziecka w późniejszych okresach, co przekłada się na jego osiągniecia szkolne, relacje z otoczeniem oraz postrzeganie własnej osoby. Dlatego też program „Bliżej siebie, bliżej świata” stworzony został z myślą o dzieciach 3-6 letnich, które wymagają wsparcia w zakresie funkcjonowania poznawczego, społecznego oraz emocjonalnego. Zostanie on zrealizowany w ramach realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Przedszkolu nr 70 „Stokrotka”.
Główny cel programu: stymulowanie rozwoju poznawczego dzieci oraz kreowanie warunków do nabywania kompetencji społeczno-emocjonalnych.
W obrębie postawionego celu głównego wyróżnić można następujące cele:
- W zakresie rozwoju poznawczego:
- doskonalenie umiejętności koncentracji uwagi
- rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, wnioskowania oraz myślenia przyczynowo- skutkowego
- doskonalenie pamięci oraz poznawanie technik zapamiętywania
-poszerzanie wiedzy ogólnej dziecka na temat otaczającego świata
- W zakresie rozwoju społeczno – emocjonalnego:
- kształtowanie w sobie pozytywnej postawy w stosunku do kolegów, osoby dorosłej
- kształtowanie postawy szacunku do norm i reguł grupowych
-rozwijanie umiejętności współpracy i współdziałania
- rozwijanie umiejętności nazywania, rozpoznawania emocji i stanów emocjonalnych
-kształtowanie umiejętności konstruktywnego wyrażania emocji własnych,
-kształtowanie wrażliwości moralnej i właściwych postaw moralnych ( empatii)
-rozbudzanie i umacnianie wiary we własne siły, poczucia własnej wartości i możliwości osiągania sukcesów.