BLIŻEJ SIEBIE, BLIŻEJ ŚWIATA

Opublikowano: 2023-09-23 17:58, Numer artykułu: 71962 , Autor: M.Kizielewicz

1 [d]

Program

„Bliżej siebie, bliżej świata”

 

Zdaniem L. Wołoszynowej „dopiero udział możliwie największej liczby narządów zmysłowych w percepcji zwiększa zmysłową aktywność dziecka, zapewniając mu pełniejsze, konkretniejsze i dokładniejsze spostrzeżenia”. Dlatego też przedszkole powinno stwarzać  odpowiednie  warunki do prawidłowego i harmonijnego rozwoju społeczno-emocjonalnego
oraz poznawczego. Formowanie sfery emocjonalnej staje się jednym z istotnych  elementów wychowania przedszkolnego. Rozwój emocjonalny dzieci w wieku przedszkolnym w stosunku do wcześniejszych faz rozwojowych, cechuje się wzbogaceniem i zróżnicowaniem życia uczuciowego. Związane jest to zarówno z dojrzewaniem układu nerwowego, jak i z wpływem oddziaływań środowiskowych. W tym wieku dziecko przeżywa takie stany emocjonalne jak zazdrość, gniew, strach, lęk, radość, przyjemność, sympatię, zmartwienie, ciekawość. Zaczynają się, także kształtować się uczucia społeczne, moralne, estetyczne. Z uwagi na fakt, iż w okresie przedszkolnym dziecko styka się z wieloma nowymi emocjami, jawi się znamienna rola dorosłych w edukacji emocjonalnej dzieci, uczenie nazywania, rozpoznawania i radzenia sobie z emocjami, czyli wprowadzenie do umiejętności, jaką jest inteligencja emocjonalna.   Wychowując dzieci przedszkolne zgodnie z zasadą i regułami inteligencji emocjonalnej możemy w znacznym stopniu wpłynąć na przyszłe osiągnięcia dzieci w kolejnych etapach edukacyjnych. Również  rozwój poznawczy determinuje funkcjonowanie dziecka w późniejszych okresach, co przekłada się na jego osiągniecia szkolne, relacje z otoczeniem oraz postrzeganie własnej osoby. Dlatego też  program „Bliżej siebie, bliżej świata” stworzony został z myślą o dzieciach 3-6 letnich, które wymagają wsparcia w zakresie funkcjonowania poznawczego, społecznego oraz emocjonalnego. Zostanie on zrealizowany w ramach realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Przedszkolu nr 70 „Stokrotka”.

 

Główny cel programu: stymulowanie rozwoju poznawczego dzieci oraz kreowanie warunków do nabywania kompetencji społeczno-emocjonalnych.

 

W obrębie postawionego celu głównego wyróżnić można następujące cele:

  • W zakresie rozwoju poznawczego:

- doskonalenie umiejętności  koncentracji uwagi

- rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, wnioskowania oraz myślenia przyczynowo- skutkowego

- doskonalenie pamięci oraz  poznawanie technik zapamiętywania

-poszerzanie wiedzy ogólnej dziecka na temat  otaczającego świata

  • W zakresie rozwoju społeczno – emocjonalnego:

- kształtowanie w sobie pozytywnej postawy w stosunku do kolegów, osoby dorosłej

- kształtowanie postawy szacunku do norm i reguł grupowych

-rozwijanie umiejętności współpracy i współdziałania

- rozwijanie umiejętności nazywania, rozpoznawania emocji i stanów  emocjonalnych

-kształtowanie umiejętności konstruktywnego wyrażania emocji własnych,

-kształtowanie wrażliwości moralnej i właściwych postaw moralnych ( empatii)

-rozbudzanie i umacnianie wiary we własne siły, poczucia własnej wartości  i możliwości osiągania sukcesów.